Wednesday, June 18, 2008

Tagga ner matten! (?)

Har precis läst en äldre krönika av Anna Mannheimer, en ganska känd journalist som handlar om behovet av matematik, Tagga ner matten! (18/5 i Göteborgsposten)

Jag förstår till viss del vad hon vill säga men jag blir ändå lite mörkrädd. Hon anser att behovet av matematik inte är så stort som skolan hävdar och envisas med att undervisa.
[…”Visst var det väl jättebra att jag lärde mig räkna till hundra och dom fyra räknesätten, men allt det andra man skulle lära sig - var det verkligen nödvändigt?” …] Matematiken är för svår enligt henne och då kan jag bara anta att hon är för att sänka färdigheterna i matematik på Sveriges ungdomar.

De senaste års undersökningar visar att kunskapsnivån i matematiken har generellt sjunkit. Hur lågt vill vi ligga egentligen? Trodde att vi strävade mot utveckling och inte inveckling…

Man kanske borde snarare antasta frågor som (och inte sänka kraven på kunskaperna):

Varför är det svårt med matematiken (nuförtiden) ?
Har vårt sätt att se på kunskap förändrats?
Studerar/pluggar vi på ett annat sätt nu jämfört med tidigare?
"Vad var bättre förr?"
Hur möjliggöra utveckling i inlärningen av matematiken?


En röst i natten:
är kunskap tungt att bära?
/J

No comments: